Invulling van de onderwijstijd
In de onderbouw zitten 4- en 5-jarigen bij elkaar. Meer dan oudere kinderen, zien kleuters de wereld om hen heen als een eenheid. Bovendien hebben ze veel behoefte aan beweging en spel en is hun sociaal-emotionele ontwikkeling van groot belang. De activiteiten in de onderbouw zijn aan deze behoeften aangepast. Aan beweging, leren spelen en werken met anderen wordt veel tijd besteed. De lesstof wordt aangeboden als thema’s. Hierbij dient de methode ‘De nieuwe schatkist’ als basis. Voor de groepen 1 en 2 is een beredeneerd aanbod uitgeschreven. Zodat duidelijk is wanneer welke doelen behaald moeten zijn. Dit wordt nauwkeurig bijgehouden door de leerkrachten.
Ontwikkelingsgebieden
De vakvormings- en ontwikkelingsgebieden waaraan wij werken zijn:
- Nederlandse taal
- Engelse taal
- rekenen en wiskunde
- enkele kennisgebieden, met in elk geval aandacht voor aardrijkskunde, topografie, geschiedenis, natuur/biologie, maatschappelijke verhoudingen/staatsinrichting en geestelijke stromingen
- expressie activiteiten, met in elk geval aandacht voor de bevordering muziek, tekenen, handvaardigheid, spel en beweging
- zintuiglijke en lichamelijke oefening
- bevordering van gezond gedrag
- bevordering van sociale redzaamheid, waaronder gedrag in het verkeer
Lezen
Lezen is een van de belangrijkste vaardigheden die uw kind op de basisschool leert. De voorbereiding begint in de kleutergroepen. Daar is veel aandacht voor woordbegrip en kinderen werken er in de taal/leeshoek. Door middel van het beredeneerde aanbod komen alle aspecten van het taalonderwijs aan de orde. In groep 3 gebruiken we als methode ‘Veilig Leren Lezen’ (nieuwe versie). De methode sluit aan bij de verschillende niveaus van de leerlingen. Om te bepalen hoe het staat met het technisch lezen worden toetsen afgenomen. Daarbij wordt gelet op snelheid, het aantal en de soort fouten.
Voor een doorgaande leerlijn voor leesontwikkeling op de Meenthe, maken we gebruik van de methode “Estafette Nieuw”. Kenmerkend:
- volledig AVI-proof. De eerste en enige leesmethode die volledig afgestemd is op de nieuwe AVI-niveaus
- sluit naadloos aan op Veilig Leren Lezen. Estafette Nieuw is gebaseerd op het beste van de tweede maanversie van Veilig Leren Lezen
- geeft prioriteit aan plezier in lezen. Geen schoolse teksten, maar onder andere: raadsels, gedichten, interviews, dialogen, recepten
- doorgaande leerlijn voor groep 4 t/m 8. Niet alleen om de leesvaardigheid te onderhouden, maar ook om de leesontwikkeling voort te zetten
Schrijven
Ook de voorbereiding tot het schrijven vindt plaats in de kleutergroepen. Hier wordt vooral aandacht besteed aan de ontwikkeling van de fijne motoriek. In groep 2 en 3 gebruiken we de methode ‘Pennenstreken’ en vanaf groep 4 ‘Schrijven in de basisschool’. Daarin ligt de nadruk op leesbaarheid, schrijfsnelheid en toepassing van het handschrift in praktische situaties. De kinderen leren een licht hellend, verbonden schrift dat makkelijk uitvoerbaar is. Ze maken daarbij gebruik van een fijnschrijver, omdat dit tot het beste resultaat leidt.
Taal
Veel mensen denken bij taallessen vooral aan zaken als spelling en ontleden. Tegenwoordig ligt de nadruk meer op communicatieve vaardigheden. Het voornaamste doel is, dat kinderen leren om de taal goed te gebruiken in allerlei praktische situaties. Ze moeten leren om een samenhangend verhaal te vertellen, te luisteren naar wat er verteld of geschreven wordt en dat ook te begrijpen. Ook moeten ze leren hun gedachten en gevoelens op papier te zetten. Daarnaast blijft er natuurlijk aandacht voor vaardigheden zoals spellen, ontleden en woordenschat. We gebruiken met ingang van schooljaar 2010-2011 de methode ‘Taal in Beeld’ en ‘Spelling in Beeld’.
Rekenen
In de kleutergroepen wordt er gewerkt aan taal- en rekenbegrippen. Het zijn de voorwaarden voor het rekenen. Vanaf groep 3 werken we met ‘Pluspunt’, 3e versie. Deze methode gaat er vanuit, dat rekenen moet worden aangeboden in vorm van concrete, praktische situaties. Er wordt vooral gewerkt aan het bijbrengen van rekenkundig inzicht, minder aan het aanleren van ‘rekentrucjes’. De methode, ingevoerd vanaf schooljaar 2010-2011, sluit aan bij de kerndoelen en bij nieuwe inzichten voor modern rekenonderwijs.
Engels
Engels wordt onderwezen in de groepen 7 en 8. We maken hierbij gebruik van de methode ‘Hello World’, waarbij het voornaamste doel is dat leerlingen op eenvoudig niveau leren om de Engelse taal te gebruiken als communicatiemiddel.
Wereldoriënterende vakken
In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met jaarlijks terugkerende thema’s. Voor het vak Geschiedenis gebruiken we de methode ‘Wijzer door de tijd’. Het doel is dat leerlingen inzicht krijgen in het heden door zich te verdiepen in het verleden. De leerlingen ontwikkelen historisch besef en kennen in grote lijnen een aantal belangrijke ontwikkelingen, gebeurtenissen en personen uit heden en verleden. Vanaf groep 5 krijgen de kinderen Aardrijkskunde. M.i.v. schooljaar 2010-2011 wordt de methode ‘Wijzer door de Wereld’ gebruikt.
Computeronderwijs
Computers hebben intussen een vaste plaats gevonden in ons onderwijs. Vanaf groep 1 zitten de kinderen regelmatig achter het beeldscherm. In de groepen 1 en 2 wordt gebruikt gemaakt van de software van ‘de Nieuwe Schatkist’. In groep 3 wordt onder andere gewerkt met het computerprogramma van de methode ‘Veilig leren lezen”. In de groepen 3 tot en met 8 werken de kinderen onder andere met het computerprogramma van ‘Pluspunt’, ‘Taal in Beeld’ en ‘Spelling in Beeld’. Verder werken leerlingen vaak met de tekstverwerker om verhalen, gedichten en werkstukken te maken. Met behulp van het digitale schoolbord worden kinderen gestimuleerd presentaties te maken. Het digitale schoolbord dient verder als ondersteuning bij diverse lessen.