MISSIE
De Meenthe: Groeien en bloeien, accent op talent!
VISIE
Op de Meenthe gaan we ervan uit dat kinderen zich graag willen ontwikkelen. We zien het als
gezamenlijke taak van het kind, de school en de ouder(s)/verzorger(s) om het enthousiasme te
bewaren en te stimuleren. Zo kunnen we het meeste resultaat behalen. We bieden een goede balans
tussen de emotionele/sociale, de cognitieve en de talent ontwikkeling. Op deze manier bereiden we
de kinderen voor op de maatschappij van de toekomst.
Om kinderen enthousiast te maken en te houden hebben we twee uitgangspunten:
– Kinderen zijn mede verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Hierdoor is de
betrokkenheid groter. Dit betekent voor ons dat een kind zelf keuzes mag en moet
maken om de gestelde doelen te bereiken binnen het door de leerkracht gestelde kader.
Deze keuzes kunnen gaan over de werkvorm, het alleen of samen werken, de werkplek
en de planning. De keuzes zijn niet vrijblijvend. Het is onze verantwoordelijkheid om
kinderen vaardigheden (zoals het leren plannen)aan te leren om zo te leren leren.
Inhoudelijke samenwerking tussen school en ouders is hierbij van groot belang.
– We sluiten goed aan op het niveau van de kinderen. Wanneer het niveau te hoog is zou
een kind faalangst kunnen ontwikkelen. Wanneer het niveau te laag is zou het kind
minder geïnteresseerd kunnen raken. Wanneer het niveau aansluit bij de mogelijkheden
van het kind zal het zich uitgedaagd voelen.
We zetten onder andere ICT-middelen in om deze doelen te bereiken. Bovendien leren we kinderen
zo om te gaan met deze devices. Zowel technisch gezien als door het verkennen van de
mogelijkheden en de risico’s van internet.